FORDON TILL FRONTEN

394657213_793569035874535_3619188261894393268_n
393838742_1796140644214046_4736871265299635378_n
393994824_240260475725348_234598916596899505_n
394689104_315818704394668_1475751186892921646_n
394529642_582421893961065_8638557806813807954_n
394042188_183958404755223_7879782867407381823_n
394606777_1665324497290937_8136177119079168281_n
364025356_1396670710908292_2771910838636272025_n
363931091_186070117809521_7023420441154095003_n
364347357_1030673001262181_1939185356410160530_n
393689316_656721109940879_4192004982412328507_n
393810989_1653382488517965_2200887480757557549_n
393810989_1653382488517965_2200887480757557549_n
394591200_2121614731510183_8173250471251128484_n
394591200_2121614731510183_8173250471251128484_n
367374596_659825302906102_903406016544572186_n
367374596_659825302906102_903406016544572186_n
393985434_618027256958045_5631459944533469967_n
393985434_618027256958045_5631459944533469967_n
394550394_1068044350864243_6628912290578459222_n
394550394_1068044350864243_6628912290578459222_n
370908354_3382753492037535_6414609267439070060_n
370908354_3382753492037535_6414609267439070060_n
367365714_2055266008151633_9149114181168766324_n
367365714_2055266008151633_9149114181168766324_n

Iveco

Det är den här bilen som blev starten på vårt samarbete med Kenneth Gregg.
En dag blir Alen taggad i ett inlägg som Kenneth har skrivit på Facebook av Alex.
Där eftersöks en flakbil som kan ta en del last.
Det lät som ett nyttigt projekt och en insamling startas. Karner trading erbjuder sin extrabil till ett förmånligt pris, så där dök bilen upp. En Iveco som i sin konfiguration klarar 3 ton last. Den har dessutom hytt för 7 personer. Till råga på allt så ställer Erix mekaniska upp med att bygga kapellställning, och kungsäter industri syr upp ett kapell på rekordtid.
Bilen målas, servas och gås igenom innan avfärd.
Vi kör vår vanliga rutt från frillesås till Karlskrona för vidare färd med färja till gdynia. Det är högsommar i juli med temperaturer på 30 grader i luften och 55-60 grader i vägbanan, så vi lunkar på i 90-100 kilometer i timmen genom Polen. Gränsövergången vid medyka-shegyni klaras av runt midnatt och vi tar ett hotell i Lviv.
Dagen efter så avverkar vi de sista 66 milen till Brovary och ett hjärtligt välkomnande.
Det blir lite mat på kvällen och prat om vidare färd.
Dagen efter lossar vi en del av det gods vi har med oss som är avsett för rehabiliteringen. Sedan provianterar vi och åker vidare till charkiv för natten.
Dagen efter så kör vi in i donetsk oblast.
Trots drygt ett års körning av hjälpmedel och bilar så har vi inte upplevt en blockpost så allvarlig.
Vi har dock vår Vanja med oss som tolkat och berättar om vårt arbete, så vi kommer igenom utan problem. Känslan av att nu är det allvar infinner sig snabbt när vi åker in i befriat territorium. Det står utbrända stridsvagnar och bilar i diket utmed vägen, broar är sprängda så man får köra genom skogen för att ta sig förbi.
I Izium stannade vi för att ta bilder. Mer än halva staden är raserad och sönderbombad av ryssarna. Vi fortsätter till slovjansk för att träffa Igor. Lämnar av 50 tourniqets och en stor mängd sjukvårdsmaterial vid en vårdcentral/stabiliseringspunkt.
Vi fortsätter till Pokrovsk för att träffa Maxim som är boende i Brovary inte långt från Kenneth. 70 tourniqets och en del annat material bland annat en väska full med grejer till sjukvårdare vid fronten skänkt av caps n candles i Stockholm.
Vi fortsätter till kramatorsk för lite mat, det har vi missat under dagen.
Vidare till hotellet i druzhivka där vi ska möta upp grabbar från Azov 3e anfallsbataljonen.
Vi har en del grejer kvar som ska till sjukhuset i kramatorsk, men utegångsförbudet börjar mycket tidigare här så vi överlåter det till dem.
Vi vaggas till sömns till ljudet av luftvärn och granateld, vi befinner oss knappt 2 mil från närmsta ryska förband.
Dagen efter så tar vi tåget från kramatorsk till Kyiv. Det anländer 3 minuter försenat till Kyiv enbart för att alla rökare sprang av så fort det stannade så de fick fösa ihop oss in på tåget igen. Där har SJ en del att lära, så fort ett samhälle befrias så drar den statliga infrastrukturen igång.
På kvällen tar vi bussen till Warszawa, trötta men en ovärderlig erfarenhet rikare.