Det är den här bilen som blev starten på vårt samarbete med Kenneth Gregg.
En dag blir Alen taggad i ett inlägg som Kenneth har skrivit på Facebook av Alex.
Där eftersöks en flakbil som kan ta en del last.
Det lät som ett nyttigt projekt och en insamling startas. Karner trading erbjuder sin extrabil till ett förmånligt pris, så där dök bilen upp. En Iveco som i sin konfiguration klarar 3 ton last. Den har dessutom hytt för 7 personer. Till råga på allt så ställer Erix mekaniska upp med att bygga kapellställning, och kungsäter industri syr upp ett kapell på rekordtid.
Bilen målas, servas och gås igenom innan avfärd.
Vi kör vår vanliga rutt från frillesås till Karlskrona för vidare färd med färja till gdynia. Det är högsommar i juli med temperaturer på 30 grader i luften och 55-60 grader i vägbanan, så vi lunkar på i 90-100 kilometer i timmen genom Polen. Gränsövergången vid medyka-shegyni klaras av runt midnatt och vi tar ett hotell i Lviv.
Dagen efter så avverkar vi de sista 66 milen till Brovary och ett hjärtligt välkomnande.
Det blir lite mat på kvällen och prat om vidare färd.
Dagen efter lossar vi en del av det gods vi har med oss som är avsett för rehabiliteringen. Sedan provianterar vi och åker vidare till charkiv för natten.
Dagen efter så kör vi in i donetsk oblast.
Trots drygt ett års körning av hjälpmedel och bilar så har vi inte upplevt en blockpost så allvarlig.
Vi har dock vår Vanja med oss som tolkat och berättar om vårt arbete, så vi kommer igenom utan problem. Känslan av att nu är det allvar infinner sig snabbt när vi åker in i befriat territorium. Det står utbrända stridsvagnar och bilar i diket utmed vägen, broar är sprängda så man får köra genom skogen för att ta sig förbi.
I Izium stannade vi för att ta bilder. Mer än halva staden är raserad och sönderbombad av ryssarna. Vi fortsätter till slovjansk för att träffa Igor. Lämnar av 50 tourniqets och en stor mängd sjukvårdsmaterial vid en vårdcentral/stabiliseringspunkt.
Vi fortsätter till Pokrovsk för att träffa Maxim som är boende i Brovary inte långt från Kenneth. 70 tourniqets och en del annat material bland annat en väska full med grejer till sjukvårdare vid fronten skänkt av caps n candles i Stockholm.
Vi fortsätter till kramatorsk för lite mat, det har vi missat under dagen.
Vidare till hotellet i druzhivka där vi ska möta upp grabbar från Azov 3e anfallsbataljonen.
Vi har en del grejer kvar som ska till sjukhuset i kramatorsk, men utegångsförbudet börjar mycket tidigare här så vi överlåter det till dem.
Vi vaggas till sömns till ljudet av luftvärn och granateld, vi befinner oss knappt 2 mil från närmsta ryska förband.
Dagen efter så tar vi tåget från kramatorsk till Kyiv. Det anländer 3 minuter försenat till Kyiv enbart för att alla rökare sprang av så fort det stannade så de fick fösa ihop oss in på tåget igen. Där har SJ en del att lära, så fort ett samhälle befrias så drar den statliga infrastrukturen igång.
På kvällen tar vi bussen till Warszawa, trötta men en ovärderlig erfarenhet rikare.